Gimnazjum Nr 10 w Rzeszowie
|
|
Partyzantów 10A 35-234 Rzeszów tel. +17 748 27 70 NIP 813 30 08 430 |
Dzisiaj jest roku |
Dyrekcja | Nauczyciele | Kalendarium | Wirtualny dziennik | UKS Kosynier | Information | Globe | KE | Zainteresowania |
Globe |
Program
GLOBE (Global Learning and Observations to Benefit the Environment) jest międzynarodowym
programem, który skupiając uczniów, nauczycieli i naukowców umożliwia
poznawanie globalnych problemów środowiska. W ramach Programu w 104 krajach świata,
funkcjonuje sieć ponad 13000 szkół podstawowych i ponadpodstawowych, badających
problemy ekologiczne środowiska oraz dzielących się informacjami z tego
zakresu z całą międzynarodową społecznością.
1.
Dane
statystyczne: Szkoła uczestniczy w
Programie GLOBE od 27.11.2003 r. W Programie uczestniczy 5 przeszkolonych
nauczycieli podczas warsztatów w Warszawie: ➢
mgr
Ewelina Kardaś (nauczyciel chemii- wychowawca klasy 3b - badawczej) – zajmuje
się badaniami gleb ➢
mgr
Beata Tutaj (nauczyciel biologii – wychowawca klasy 1b – biologicznej)
zajmuje się hydrologią i badaniami fenologicznymi ➢
mgr
Romana Januszewska- Jahn – wychowawca klasy 2d- turystycznej) – zajmuje się
badaniami atmosferycznymi ➢
mgr
Ewa Barć (nauczyciel fizyki)- zajmuje się wysyłaniem badań atmosferycznych
przez Internet do centralnej bazy w Waszyngtonie ➢
mgr
Agnieszka Wójtowicz (nauczyciel matematyki) od wiosny 2008 r. będzie zajmować
się badaniami pokrycia terenu. 3. Wykorzystanie doświadczeń Programu GLOBE: UCZNIOWIE
1. tytuł spotkania : GLOBE GAMES – Banov
niedaleko Uherskiego Brodu termin: 5-8 maja 2006 r. liczba uczestników: 2 uczniów z klasy badawczej + 1 nauczyciel
W dniach 5-8.05.2006 r. dwie uczennice z klasy badawczej: Gabriela Bardź
i Natalia Motyka reprezentowały Polskę w GLOBE GAMES organizowanych przez
Terezę, czyli instytucję, która koordynuje ten Program w Czechach od 1998 r.
Opiekunem wycieczki była Pani Ewelina Kardaś. Do miasta Banov, niedaleko
Uherskiego Brodu przyjechało 250 uczniów i nauczycieli z Czech oraz 40 osób z
zagranicy: Polski, Węgier, Słowacji i Libanu. Gabrysia i Natalia wchodziły w
skład międzynarodowej grupy, w której znalazła się także młodzież z
Libanu, Słowacji i Węgier. Dziewczynki musiały wykazać się nie tylko wiedzą
z zakresu prowadzonych badań, ale także znajomością języka angielskiego.] 2. tytuł spotkania : GLOBE GAMES – Śluknov termin: 4-7 maja 2007 r. liczba uczestników: 3 uczniów z klasy badawczej +
1 nauczyciel
W dniach 4-7.05.2007 r. uczniowie: Mateusz Pomianek, Wojciech Stopyra
oraz Piotr Surdej reprezentowali Polskę w
czeskich GLOBE GAMES w
miejscowości Śluknov. Opiekunem wycieczki była Pani Ewelina Kardaś. W międzynarodowych
Globe Games brali udział uczniowie z Hiszpanii, Finlandii, Słowacji, Węgier,
Czech i Polski. Chłopcy musieli wykazać się nie tylko wiedzą z zakresu
prowadzonych badań, ale także znajomością języka angielskiego lub
niemieckiego. o
konkursy 1. temat konkursu: I Ogólnopolska Olimpiada
Programu GLOBE termin: 27.03.2007 r. liczba uczestników :9 uczniów krótki opis W dniu 27. 03. 2007 r. dziewięcioro uczniów z
klasy badawczej brało udział w I Ogólnopolskiej Olimpiadzie Programu GLOBE
zorganizowanej z okazji 10- lecia tego Programu w Polsce. Trzy uczennice
zakwalifikowały się do bezpłatnego
pobytu w Kampinowskim Parku Narodowym w Starej Dąbrowie w dniach 17-20 czerwca
2007 r. Były to : Gabriela Bardź, Natalia Motyka i Agata Bassara. zdobyte nagrody: II miejsce: Gabriela Bardź i
Natalia Motyka
III miejsce: Agata Bassara 4.
Programy autorskie
Temat
programu autorskiego KLASA BADAWCZA
Wprowadzenie innowacji zostało poprzedzone przystąpieniem Gimnazjum Nr
10 do programu badawczo-edukacyjnego GLOBE.
W dniu 16.11.2004 r. odbyła się konferencja szkoleniowa Rady
Pedagogicznej w Gimnazjum Nr 10 w Rzeszowie. Konferencja poprzedzona była
prezentacją multimedialną przygotowaną przez Panią mgr Ewelinę Kardaś.
Temat spotkania to: „Jak powiązać elementy Programu GLOBE z programem
nauczania w gimnazjum”.Podczas konferencji wypracowano dokumenty, które
wskazują jakie treści z podstawy programowej powinny zostać poszerzone w
ramach realizacji tego programu. Autorem
innowacji była Pani mgr Ewelina Kardaś. Główna przyczyna
powstania to potrzeba związana z dostosowaniem kształcenia do zmian
wynikających z postępu naukowo-technicznego. Innowacją objęta jest klasa 3b
i kończy się ona w czerwcu 2008 r. Przewidywane
efekty – korzyści wdrożenia innowacji. Innowacja kończy się w czerwcu 2008
r
Uczniowie ü
prowadzą obserwacje i pomiary, ü
zapisują dane, ü
poznają znaczenie dokładności i precyzji, ü
dzielą się uzyskanymi wynikami z innymi uczniami i naukowcami, ü
prowadzili badania laboratoryjne w Zakładzie Chemii Organicznej
Politechniki Rzeszowskiej, ü
formułują pytania, ü
testują hipotezy, ü
tworzą teorie uzasadniające uzyskane dane, ü
wykorzystują różnorodne instrumenty naukowe (kalibrują je), ü
próbują zrozumieć potencjalne źródło błędu w pomiarach
wykonywanych tymi instrumentami, ü
mają do czynienia z prawdziwymi danymi, zebranymi bądź przez nich
samych, bądź uzyskanymi z innych szkół uczestniczących w Programie GLOBE na
całym świecie 5.
Refleksja z realizacji innowacji po dwóch latach
Na lekcjach chemii zostały
zrealizowane następujące tematy zgodne z protokołem GLOBE: Ø
Sprzęt i szkło laboratoryjne w Programie
edukacyjnym GLOBE Ø
Kwaśne deszcze- uczymy się posługiwać pH-meterm Ø
Oznaczanie zawartości rozpuszczonego tlenu metodą
Visco Color Ø
Zanieczyszczenia wód naturalnych- zawartość
azotynów i azotanów Ø
Sposoby usuwania zanieczyszczeń wód
W związku ze zwiększoną liczbą godzin chemii poszerzano zagadnienia
dotyczące kwasów, zasad i soli w ramach projektu współpracy. W roku szkolnym
2006/2007 Gimnazjum Nr 10 oraz Koło Naukowe Studentów Chemii ESPRIT
Politechniki Rzeszowskiej zawarły umowę o charakterze współpracy
dydaktycznej. Opieki nad uczniami klasy 2b podjęła się Pani Ewelina Kardaś,
natomiast opieki merytorycznej nad studentami Pan dr hab. inż. Wiktor Bukowski,
prof. PRz.
Uczniowie klasy badawczej raz w miesiącu od listopada 2006 r. do czerwca
2007 r. brali udział w zajęciach laboratoryjnych na zasadzie lekcji
pokazowych oraz samodzielnych ćwiczeń. Plan zajęć został ustalony pomiędzy
autorami projektu: Panią Eweliną Kardaś oraz Panem Wiktorem Bukowskim i został
dostosowany do programu nauczania chemii w gimnazjum w klasie II. Celem tych zajęć
było poszerzenie zainteresowań z zakresu wiedzy przyrodniczej, pokazanie
laboratorium chemicznego oraz wykształcenie u uczniów umiejętności posługiwania
się sprzętem i szkłem laboratoryjnym. Każda grupa składała się z 15 osób.
Studenci z KNSCH ESPRIT przygotowywali zestawy doświadczeń chemicznych
zgodnych z wcześniej zatwierdzonym planem. W ramach zajęć uczniowie
poznali: ü
Sprzęt i szkło laboratoryjne ü
Zasady sączenia pod zmniejszonym ciśnieniem ü
Metody otrzymywania kwasów, zasad i soli ze szczególnym
uwzględnieniem reakcji strąceniowych ü
Zastosowanie reakcji elektrolizy ü
Zastosowanie wskaźników do określania odczynu
roztworu Ponadto nabyli umiejętności: ü
Zmontowania prostego zestawu do destylacji ü
Posługiwania się areometrem ü
Wyznaczenia gęstości wody metodą piknometryczną ü
Miareczkowania alkacymetrycznego Na
zakończenie kursu otrzymali stosowne zaświadczenia. Badania
atmosferyczne klasa badawcza wykonuje od stycznia 2006 r. pod kierunkiem Pani
Romany Januszewskiej – Jahn (10 osób). Uczniowie wcześniej zostali
przeszkoleni na dodatkowych zajęciach zorganizowanych przez nauczyciela. Na
lekcjach geografii poszerzono wiadomości dotyczące obserwacji pogody.
Uczniowie prowadzili cały rok szkolny 2005/2006 dziennik obserwacji pogody
zbierając dane dotyczące temperatury, wielkości opadów, rodzaju chmur,
stopniu zachmurzenia i innych zjawisk pogodowych. Uczniowie byli systematycznie
oceniani za wykonywanie obserwacji w poszczególnych porach roku. Na lekcji
podsumowującej pracę całoroczną wyliczono temperatury średnie dla pór roku
oraz średnią roczną amplitudę temperatur powietrza. Uczniowie wykonali także
wykres rocznych temperatur i opadów dla zadanej stacji meteorologicznej. Na
lekcjach fizyki Pani Ewa Barć zrealizowała poszerzony temat z protokołu GLOBE
dotyczący ciśnienia atmosferycznego: ➢
Co
to jest atmosfera ziemska ➢
Jaka
jest przyczyna istnienia ciśnienia atmosferycznego ➢
Zależność
ciśnienia od wysokości ➢
Wpływ
ciśnienia na warunki pogodowe (niż i wyż) ➢
Dostrzeganie
i wyjaśnianie zjawisk, które są konsekwencją ciśnienia atmosferycznego ➢
Pomiar
ciśnienia atmosferycznego Od
kwietnia 2005r. badania kółka ekologicznego GLOBE zostały poszerzone o
badania fenologiczne. Opiekę nad nimi sprawuje Pani mgr Beata Tutaj, która
przeszkoliła dwie uczennice z klasy badawczej do prowadzenia badań. Wspólnie
z nimi wybrała i opisała drzewko globowskie, zaznaczając zdrową gałąź na
obrzeżu drzewa. Dzieci obserwują wzrost liści, natomiast na jesieni ich
obumieranie.
W dniu 27. 03. 2007 r. dziewięcioro uczniów z klasy badawczej brało
udział w I Ogólnopolskiej Olimpiadzie Programu GLOBE zorganizowanej z okazji
10- lecia tego Programu w Polsce. Trzy uczennice zakwalifikowały się do II
etapu, który odbył się w Kampinoskim Parku Narodowym w Starej Dąbrowie w
dniach 17-20 czerwca 2007 r. Były to : Gabriela Bardź, Natalia Motyka i Agata
Bassara.
W dniach 10-13.06.2006 r. Klasa badawcza uczestniczyła w Seminarium
Uczniowskim dla uczniów działających w Programie GLOBE w Szklarskiej Porębie
pod opieką mgr Eweliny Kardaś i mgra Jerzego Motyki. W GLOBE GAMES
uczestniczyli uczniowie ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponad
gimnazjalnych z całej Polski. Podzieleni byli na grupy konkursowe. Poszczególne
grupy miały za zadanie odnalezienie kilkunastu stanowisk pomiarowych w
pierwszym i drugim dniu trwania konkursu. Stanowiska te znajdowały się na
terenie Karkonoskiego Parku Narodowego.
W dniach 17- 20 czerwca 2007 r. sześcioro uczniów z klasy badawczej
uczestniczyło w Ogólnopolskich GLOBE GAMES w Starej Dąbrowie. Spotkanie będące
seminarium uczniowskim miało charakter warsztatów terenowych. Opiekunem była
Pani Ewelina Kardaś. W GLOBE GAMES uczestniczyli uczniowie ze szkół
podstawowych, gimnazjalnych i ponad gimnazjalnych z całej Polski. Podzieleni
byli na grupy konkursowe. Poszczególne grupy miały za zadanie odnalezienie
kilkunastu stanowisk pomiarowych w pierwszym i drugim dniu trwania konkursu.
Stanowiska te znajdowały się na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego. Na każdym
stanowisku drużyna dostawała zestaw zadań do wykonania. Seminarium dla uczniów
było formą wyróżnienia najaktywniejszych szkół działających w Programie
GLOBE tzn. takich, które regularnie prowadzą i raportują wyniki pomiarów.
Podczas Konferencji Dyrektorów w dniu 20 kwietnia 2007 r. ogłoszony został
ranking szkół, w wyniku którego nasze Gimnazjum znajduję się na13 miejscu
Tak wysoki wynik jest motywacją do dalszej pracy oraz pokazuje celowość
powstania innowacyjnej klasy badawczej. W dniu 20
kwietnia 2007 r. Pani Grażyna Lachcik i Pani Ewelina Kardaś uczestniczyły w
Konferencji Dyrektorów Programu GLOBE w Ośrodku Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
w Warszawie. Podczas konferencji został ogłoszony ranking szkół aktywnie
działających w Programie GLOBE, w wyniku którego Gimnazjum Nr 10 znalazło się
na 13 miejscu. Na konferencji Pani Ewelina Kardaś przygotowała sprawozdanie z
realizacji innowacji pedagogicznej w klasie badawczej i turystycznej w formie
prezentacji multimedialnej Power Point. Podczas konferencji zgłoszono także
udział naszego Gimnazjum w Seminarium Uczniowskim w Starej Dąbrowie na terenie
Kampinoskiego Parku Narodowego. W
dniu 6.03.2007 r. uczniowie z klasy 2b i 1d uczestniczyli w Dniach Otwartych
Gimnazjum Nr 10 prezentując badania, które systematycznie wykonują w celu
lepszego zrozumienia otaczającego ich środowiska. W
dniu 27. 03. 2007 r. dziewięcioro uczniów z klasy badawczej brało udział w I
Ogólnopolskiej Olimpiadzie Programu GLOBE zorganizowanej z okazji 10- lecia
tego Programu w Polsce. Trzy uczennice zakwalifikowały się do II etapu, który
odbył się w Kampinoskim Parku Narodowym w Starej Dąbrowie w dniach 17-20
czerwca 2007 r. Były to : Gabriela Bardź, Natalia Motyka i Agata Bassara.
W dniach 4-7.05.2007 r. uczniowie: Mateusz Pomianek, Wojciech Stopyra
oraz Piotr Surdej reprezentowali Polskę w
czeskich GLOBE GAMES w
miejscowości Śluknov. Opiekunem wycieczki była Pani Ewelina Kardaś. W międzynarodowych
Globe Games brali udział uczniowie z Hiszpanii, Finlandii, Słowacji, Węgier,
Czech i Polski. Chłopcy musieli wykazać się nie tylko wiedzą z zakresu
prowadzonych badań, ale także znajomością języka angielskiego lub
niemieckiego.
W dniach 17- 20 czerwca 2007 r. sześcioro uczniów z klasy badawczej
oraz trzech uczniów z klasy 1 d uczestniczyli w Ogólnopolskich GLOBE GAMES w
Starej Dąbrowie. Spotkanie będące seminarium uczniowskim miało charakter
warsztatów terenowych. Opiekunem była Pani Ewelina Kardaś. W GLOBE GAMES
uczestniczyli uczniowie ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponad
gimnazjalnych z całej Polski. Podzieleni byli na grupy konkursowe. Poszczególne
grupy miały za zadanie odnalezienie kilkunastu stanowisk pomiarowych w
pierwszym i drugim dniu trwania konkursu. Stanowiska te znajdowały się na
terenie Kampinoskiego Parku Narodowego. Na każdym stanowisku drużyna dostawała
zestaw zadań do wykonania. Seminarium dla uczniów było formą wyróżnienia
najaktywniejszych szkół działających w Programie GLOBE tzn. takich, które
regularnie prowadzą i raportują wyniki pomiarów. Tak wysoki wynik jest
motywacją do dalszej pracy oraz pokazuje celowość powstania innowacyjnej
klasy badawczej i klasy turystycznej. W
wyniku działalności kółka ekologicznego GLOBE Atmosfera i Hydrologia nasze
gimnazjum dostaję podziękowania ze strony amerykańskiej za systematyczne i
dokładne prowadzenie badań. Po 4 latach działalności posiadamy tytuł
„Chief Scientis`t Honor Roll” w trzech kategoriach: -
Climate, -
Clouds, -
Hydrology.
|
|