|
Gimnazjum Nr 10 w Rzeszowie im. Tadeusza Kościuszki
|
|
Partyzantów 10A 35-234 Rzeszów tel. +17 748 27 70 NIP 813 30 08 430 |
Dzisiaj jest roku |
Strona jest także dostępna pod adresem: www.gm10.resman.pl | ||||||||
Dyrekcja | Nauczyciele | Kalendarium | Samorząd | UKS Kosynier | Information | Globe | KE | Zainteresowania |
|
Visit to Turkey. Wizyta w Turcji. |
Informacje
ogólne. W dniach 23 lutego do 28 lutego 2009 roku odbyła się wymiana uczniów i nauczycieli w miejscowości Bartin w Turcji. Miejscowość leży po azjatyckiej stronie państwa około 500 kilometrów od stolicy Istanbuł. W wymianie wzięło udział trzech nauczycieli (pani Iwona Drzał - nauczyciel języka angielskiego oraz pan Artur Kaplita i pan Jerzy Motyka - nauczyciele wychowania fizycznego) i czworo uczniów z klasy 2 a (Joanna Duszkiewicz, Łukasz Kordoń, Olga Wójtowicz i Bartosz Zgurski). Podczas wymiany każda ze szkół przedstawiła zrealizowane przez siebie projekty muzyczne. Uczniowie każdej szkoły przygotowali prezentacje multimedialne na temat muzyki, której słuchają. Przygotowano również płyty z najbardziej popularnymi wśród młodzieży międzynarodowymi utworami oraz płyty z muzyką danego kraju popularną wśród nastolatków. Ponadto w szkołach przeprowadzono ankiety na temat muzyki. Wyniki ankiety przedstawiono na spotkaniach. Opracowano również harmonogram działań na kolejne miesiące. Tematem przewodnim na najbliższe tygodnie pracy został sport. Ustalono, że każda ze szkół powinna przygotować prezentację na temat sportu narodowego wraz z zasadami gry i przedstawić ją na spotkaniu w Hiszpanii, które odbędzie się w połowie maja. Visit To Turkey The trip to Bartin, Turkey took place on 23 February to 28 February 2009. Bartin is in Asiatic part of Turkey about 500km from the capital Istanbul. Three teachers ( Ms Drzał, Mr Motyka and Mr Kaplita) and four students ( J. Duszkiewicz, Ł Kordoń, O. Wójtowicz and B. Zgórski) took part in the exchange.
During the meeting each school presented their music projects, CDs with popular music, and the results of the music questionnaires. They also established the main subject for the following months i.e. sport. Each partner school was to prepare a presentation about their national sport.
Kilka szczegółów Szkoła w Bartin - Kozcagiz Ilkogretim Okulu, to szkoła podstawowa. Uczęszcza do niej 613 uczniów w wieku 7 do 15 lat. Budynek szkoły jest bardzo mały i stary. Szkoła nie posiada sali gimnastycznej ani boiska sportowego. Lekcje odbywają się od godziny 8:50 do 15:00. W godzinach 12:20 do 13:20 jest przerwa na lunch. Uczniowie mają 30 godzin tygodniowo, co daje 6 lekcji dziennie. Wszyscy uczniowie noszą mundurki szkolne. Mundurki uczniów klas młodszych są koloru niebieskiego. Dziewczynki mają niebieskie sukienki z białymi kołnierzykami, a chłopcy niebieskie koszule i swetry oraz ciemne spodnie. Dziewczynki klas starszych noszą białe bluzki oraz spódnice w czarno - białą kratkę, a chłopcy czarne spodnie i białe koszule. Codziennie rano przed lekcjami uczniowie ustawiają się klasami przed budynkiem szkoły i witają się z dyrekcją i nauczycielami. Następnie rozchodzą sie do sal na lekcje. Jedna lekcja trwa 40 minut. Klasy liczą od 18 do 20 kilku uczniów. Przedmioty nauczane w szkole podstawowej to: język turecki, język angielski, matematyka, przyroda, muzyka, religia, sztuka, nauka gry w szachy, informatyka, wiedza o społeczeństwie, wychowanie fizyczne, technika i projektowanie oraz etyka. Języka angielskiego uczniowie uczą się od klasy pierwszej. Nie jest to jednak język popularny wśród Turków, szczególnie wśród starszego pokolenia. Dlatego zdarzało się, że mieliśmy problemy z porozumiewaniem się. Na szczęście cały czas opiekowała się nami turecka nauczycielka języka angielskiego, która chętnie służyła pomocą w każdej sytuacji. Jak przebiegła wizyta Podróż do Turcji odbyliśmy samolotem. Najpierw polecieliśmy do Monachium, a następnie do Istanbułu. Tutaj spędziliśmy jedną noc w hotelu, a na drugi dzień pojechaliśmy autobusem do Bartin. Podróż autobusem trwała aż 9 godzin. Po drodze zatrzymaliśmy się na lunch. Na miejscu uczniowie nocowali w domach tureckich kolegów i koleżanek. Tradycyjny dom turecki podzielony jest na dwie części. W jednej przebywają domownicy, a w drugiej goście. Posiłki wszyscy spożywaliśmy razem. Rodzice naszych kolegów bardzo dbali o to, aby jedzenie nam smakowało i starali się dostosować serwowane smakołyki do naszych europejskich gustów. Większość dnia spędzaliśmy w szkole obserwując lekcje i włączając się w akcję podczas zajęć języka angielskiego. W pierwszym dniu oglądnęliśmy przedstawienie przygotowane przez uczniów szkoły Kozcagiz Ilkogretim Okulu. Występowali uczniowie wszystkich klas. Przedstawili oni tradycyjne tańce tureckie oraz współczesne. Zespół muzyczny zaprezentował nam tradycyjną muzykę turecką. Najbardziej podobała nam się "niespodzianka". Uczniowie wykonali piosenki w językach krajów, które uczestniczą w projekcie (po angielsku, po niemiecku, po rumuńsku, po hiszpańsku i po polsku). Piosenka polska, którą zaśpiewali to; "Szła dzieweczka do laseczka". W Bartin byliśmy w kilku szkołach. Odwiedziliśmy szkołę podstawową, z którą współpracujemy, oraz szkołę średnią, do której zabrała nas przebywająca tam w ramach programu Asystentura Comenius Polka. Byliśmy również w szkole artystycznej, w której główny nacisk kładziony jest na nauczanie muzyki i sztuki. Uczniowie tamtejszej szkoły wybierają interesujący ich kierunek i kształcą się w kierunku muzyki lub sztuki. Oglądnęliśmy niezwykle ciekawe przedstawienie. Uczniowie zaprezentowali nam swoje umiejętności muzyczne grając na instrumentach muzycznych oraz śpiewając. Odwiedziliśmy także jedno z najbardziej nowoczesnych przedszkoli w Bartin. Jego wnętrze bardziej przypominało dom mieszkalny niż zwykłe przedszkole. Znajdowały się tam sale, w których dzieci bawiły się, jadalnia, sypialnie i szatnie, w których każde dziecko miało swoją szafkę. Grupy liczyły około 15 osób i w każdej z grup dziećmi opiekowały sie dwie osoby. Byliśmy również na dwóch wycieczkach. Zwiedziliśmy miasteczko Amasra, które jest jednym z najbardziej znanych kurortów Turcji oraz Safranbolu znane z produkcji chałwy i słodyczy zwanych "lukum". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|